Mittaamisen ABC – milloin ja kuinka pitkään minun kannattaa mitata?

Milloin aloitan mittauksen?
Aloita mittaus aamulla heti herättyäsi, ja mittaa kokonaisia vuorokausia eli päivä ja sitä seuraava yö. Näin opit kuinka päivän tapahtumat vaikuttavat uneesi.

Kuinka pitkään mittaukset kestävät?
Jos kyseessä on ensimmäinen mittaus, tulee keston olla vähintään kolme vuorokautta. Näin algoritmimme oppii tuntemaan ja analysoimaan kehosi reaktiot mahdollisimman tarkasti ja luotettavasti.
Jos olet jo mitannut vähintään kerran, voi kesto olla 1–5 vuorokautta tarpeesi mukaan.

Milloin kannattaa valita lyhyt mittaus?
Lyhyemmät, 1-2 vuorokauden mittaukset sopivat esim. Kuntotason arviointiin, tai kun haluat seurata vaikka stressaavan tilanteen, rentoutusharjoituksen tai liikuntasuorituksen vaikutuksia.

Milloin kannattaa valita pidempi mittaus?
Pidemmät, 3–5 vuorokauden mittaukset antavat kattavamman kuvan hyvinvoinnistasi ja palautumiskyvystäsi tällä hetkellä.

Missä tilanteissa ja kuinka usein?
Voit mitata aina silloin, kun haluat todentaa hyvinvointisi tilaa, tai nähdä kuinka kehosi reagoi erilaisissa tilanteissa – niin arkena, viikonloppuna kuin lomalla.
Pitääksesi tilannekuvasi ajan tasalla, suosittelemme mittaamaan säännöllisesti, vähintään kahden kuukauden välein.

AIKASYKE Ky • Mälkiäntie 21, 53300 Lappeenranta • 040 737 7567
Kaakon Nettipalvelu Oy